Reeuwijk; juni 2010

Reeuwijk; juni 2010
Tijdens het weekendje in Reeuwijk

vrijdag 2 juli 2010

Hoe staat het ervoor.

Lieve allemaal,

In eerste instantie wil ik iedereen bedanken voor de lieve reacties, ik 'slurp' ze echt op. Wat fijn om te merken hoeveel mensen met ons meeleven. Ik begrijp ook zo goed hoe lastig het kan zijn voor anderen hoe ze zich het beste op kunnen stellen als ze me tegenkomen of contact willen zoeken. Je wil iets, maar waar doe je goed aan. Ik heb daar ook geen pasklaar antwoord op. Ik weet en merk dat iedereen heel begaan is en af toe een knuffel, een schouderklop of gewoon een knipoog is vaak genoeg. En ook deze weg-log is een goede manier om toch iets te kunnen laten horen. We blijven wel lachen hoor! Het liefst ben ik de 'oude Hettie' zonder 'dat verhaal' dat nu aan me kleeft en zou ik heel hard weg willen rennen van de hele situatie. Maar er lijkt geen ontkomen meer aan.

We zijn weer een aantal dagen verder, waarin weer een hoop is gebeurd. Ik merk wel dat een weblog bijhouden minder eenvoudig is dan ik had gedacht. Het gewone leven is al vol en druk, maar wij worden daarnaast min of meer meegetrokken in een situatie die al je tijd, energie en aandacht opeist. Je staat voor onmogelijke keuzes, gevoelens van wanhoop en diep intens verdriet over alles wat ons te wachten staat zijn niet te beschrijven en komen steeds als een boemerang naar je terug. Dan is er het dilemma 'wat kan/wil ik delen op een weblog'. Ik ben iemand die dingen graag zo volledig mogelijk omschrijft (er zit zoveel in mijn hoofd), maar daar ontbreekt nu vaak de tijd en kracht voor. Dat is gelijk een goede les voor me! Dus daarom probeer ik de ziekenhuisbezoeken van afgelopen week kort samen te vatten.
Dinsdag zijn we bij de oncoloog in het Antonius geweest. Hij stelde voor om op korte termijn met chemo's te beginnen. De keus is uit twee soorten, een daarvan is in studieverband. Woensdag is er een echogeleide punctie gedaan in verdacht klierweefsel uit mijn oksel, de uitslag hiervan hebben we nog niet. Gisteren zijn we naar het Antonie van Leeuwenhoek geweest. Ook zij hebben niet veel meer te bieden dan hetgeen er in Nieuwegein is voorgesteld. Wel loopt er een studie met zgn. PARPremmers, die bemoedigende resultaten geeft. Maar hier kun je alleen aan deelnemen wanneer de tumor niet hormoongevoelig is. De kans hierop is erg klein, we moeten de uitslag van het klierweefsel afwachten. Afhankelijk van deze uitslag zullen we de komende week een beslissing voor een behandeling nemen. Dat is in het kort hoe het ervoor staat, ik leer best snel om kort samen te vatten!

En dan zijn er natuurlijk ook zoveel dingen om dankbaar voor te zijn. Wat hebben we toch veel geweldige mensen om ons heen. Van zoveel kanten is er lieve aandacht en hulp voor de kinderen, voor Arco, voor mij. Het is veel te veel om op te noemen, maar weet dat we het ontzettend waarderen.
Een van die mooie dingen is dat we nu met mijn familie een weekendje weggaan. Ik had het me vorige week laten ontvallen dat ik dat wel heel fijn zou vinden om dat te doen voor dat alles zou gaan beginnen en dat is gelijk opgepakt. Leonie (mijn zus) heeft een prachtig plekje aan de Reeuwijkse Plassen bij vrienden weten te organiseren. Iedereen heeft er dingen voor verschoven en afgezegd en nu gaan we dus met mijn vader en Lia, met Leonie en haar gezin en met Frank (mijn broer) en zijn gezin van het mooie weer en elkaar genieten in Reeuwijk. Ik wist al dat we een heel hechte band hadden en dat blijkt hier ook weer zo dubbel en dwars uit!!
Een ander mooi voorbeeld is dat Frank en Angelique alles in het werk hebben gesteld om ons vieren mee te nemen naar een vakantieadres in Spanje, zodat we toch nog even weg kunnen. We vertrekken vrijdag en blijven daar een week. Dan rijden Arco en ik terug naar Nederland omdat daarna de kuren gaan beginnen. En Daphne en Mark mogen nog mee met Frank en Lique naar Frankrijk. Het was heerlijk om de kinderen weer zo blij te zien na dit bericht.

In alle chaos en diepe gevoelens die er nu zijn is het vaak moeilijk om vast te houden aan een zo positief mogelijke weg. En toch wil ik daar steeds bij proberen terug te komen; om het vol te houden (voor mezelf, maar ook voor iedereen om me heen), om mijn kansen zo optimaal mogelijk te houden.
Daarom wil ik me, terwijl ik als geen ander doordrongen ben van de situatie, proberen te richten op een zo gezond mogelijk lijf. Zoals Leonie al zei; JE BENT GEEN REALIST ALS JE NIET IN WONDEREN GELOOFT! Laten we daarvoor gaan en ik wil wel worden 'geïnjecteerd' met bemoedigende en hoopvolle verhalen, waar ik mijn kracht uit kan halen.

Ik ga nu inpakken voor het weekend. Maak er een mooie tijd van en ik laat weer van me horen!

Veel liefs,

Hettie

7 opmerkingen:

  1. Lieve Hettie,

    Weet je wat me het meest treft in je schrijven, het stukje over de "oude Hettie". Ja, het is helaas waar, er kleeft een verhaal aan je.
    Maar jij bént dat verhaal niet!
    Jij bent en blijft de oude Hettie. En er kleven meer verhalen aan je. Hele mooie, leuke en dierbare. Die schieten me nou juist in deze tijd vaak te binnen. Als ik naar de zonnebloemen en de tomaatjes kijk bijvoorbeeld!

    Lekker genieten aan de Reeuwijkse plassen!

    Liefs, Hettie van Aart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Hettie,
    Wat fijn dat jullie toch nog even weg kunnen.In een andere omgeving is het vaak iets makkelijker om (al is het maar)even een kleine afstand te nemen van de dingen. Ook voor de kids fijn. Zij hebben wat ontspanning en weer even "onbezorgd" zijn (voor zover dat gaat) heel hard nodig.
    Blijf geloven, een menselijke geest is tot heel veel in staat!
    Geniet met en van elkaar!
    Liefs Edith Schoenmakers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Hettie, Arco, Daphne en Mark,
    Wat fijn dat jullie dit weekend met familie doorbrengen.Deze dagen zijn voor jullie hopelijk weer één met een mooi randje erom heen.Wij genieten van de zomer die voor ons ligt maar zijn ons ook zo bewust hoe jullie leven ervoor staat dat we met tranen in onze ogen het heel anders beleven. Hier heb je natuurlijk niet veel aan. Jullie willen juist steun ontvangen. Ik denk dat dit weekend jullie veel kracht en steun geeft wat je heel hard nodig hebt. Je hebt zo'n super familie.Wij gaan ervoor met jou. Als het uitkomt kom ik morgen "even"langs!Is het een idee als de kinderen weer terug zijn van vakantie om een kookbeurt af te spreken met een paar. Dan hoeft Arco niet steeds te bedenken wat hij nu weer zal maken.En natuurlijk een lijstje erbij wat de kinderen lekker vinden. Allerliefste Hettie, deze reactie is voor jou en hoeft niet geplaatst te worden.We houden heel veel van jullie en gaan er met jou voor.
    Heel veel liefs,
    Robert en Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Hettie,

    Allereerst, wat ongelooflijk knap en moedig, de wijze waarop je ons op de hoogte houdt via je weblog en de woorden die je hiervoor weet te vinden. Als we dit allemaal lezen, kunnen en willen we nog steeds niet bevatten dat het hier over jou gaat Hettie. Bijzonder om te lezen dat jouw familie zo spontaan het weekend heeft vrijgemaakt om met jullie aan de Reeuwijkse plassen door te brengen en dat er vanalles is geregeld om een korte vakantie in Spanje met elkaar te zijn. We hopen dat er voor jou Hettie, Arco, Daphne en Mark nog veel meer mooie en bijzondere momenten zullen volgen met zijn vieren, jullie familie en al degenen die je lief zijn. Dingen waaruit je (oer)kracht kunt putten, want je bent een sterke vrouw die nog zoveel te geven heeft. Lieverd, we wensen je een hele fijne week in Spanje en heel veel sterkte en succes met de behandeling die daarna gaat starten. Wij gaan op vakantie maar onze gedachten zullen ook dan regelmatig bij jou zijn. We gaan ons best doen om jou positieve energie te ‘sturen’ met liefdevolle gedachten vanuit Noorwegen. Heel veel sterkte, liefs en dikke zoenen. Bonny en Erik, Merel en Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Hettie, Arco, Daphne en Mark,

    Als jullie dit lezen, hebben jullie je weekendje weg alweer achter de rug.
    Wat fijn dat jullie even lekker weg konden, even je gedachten op iets anders zetten en proberen te genieten van wat je hebt! En zo te horen heb je een hele fijne familie en waar je veel aan hebt!
    Tijd was zeker snel voorbij?! Tja, soms wil je de tijd stil zetten en soms kan je'm wel vooruit kijken....!
    En wat heerlijk dat jullie toch ook nog een weekje naar Spanje gaan en dat de kinderen langer daar kunnen blijven!
    De tranen sprongen in mijn ogen, toen ik je stukje las...ik wil je eigenlijk een heleboel zeggen, maar in tegenstelling tot jou, kan ik het moeilijk onder woorden brengen en zeker om het kort te houden...
    Jullie hebben een positieve instelling, heel goed en probeer dat vooral vast te houden, hoe moeilijk dat soms ook zal zijn.
    Dat geldt ook voor vechtlust, je hebt dat al in je, maar blijf het vasthouden! En wat ik vaak in mijn werk al meemaak en zeg tegen de mensen; ieder mens is anders en iedereen kan weer anders op een bepaalde behandeling reageren, ga nooit vergelijken met anderen want voor jou kan het misschien weer heel anders uitpakken!
    Leef bij de dag en geniet val de kleine dingen!
    Wat klinkt het allemaal zwaar, als ik het zo terug lees, niet zo bedoelt hoor!
    Heel veel plezier in Spanje, geniet ervan, doe nieuwe energie op en maak veel plezier!!
    Dikke knuffel van Manuela (en de rest van ons!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha lieffie!

    Nog even een groet voor we op vakantie gaan! Als ik straks op de camping zit, zal ik met grote regelmaat naar boven kijken en de parasailers naar beneden zien komen... Dat hebben we toch maar even gedaan!

    Tja, wat hebben we niet samen gedaan, te veel om even op te noemen en altijd even gezellig en leuk.

    Ik wens je een hele mooie week met de kinderen en Frank en Angelique en de kids. Probeer deze gelukkige momenten op te slurpen en een enorme dosis energie binnen te krijgen voor de zware tijd die komen gaat...

    En ik ben het helemaal met Mariska eens: als er gekookt, gestreken of wat dan ook gedaan moet worden: LAAT HET WETEN.

    Lieve Hettie, Arco, Daphne en Mark: geniet van de vakantie maar vooral van elkaar.

    Love you,
    Iris en haar mannen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Hettie, Arco en kids, Sorry dat ik nog niet gereageerd had op je weblog, maar onze computer was gecrasht. Hopelijk hebben jullie een leuke tijd gehad in Spanje en daar weer wat energie opgedaan. Jullie zijn geregeld in mijn gedachten. Je weet het, als we iets kunnen doen...? Ik ben blij dat ik op deze manier op de hoogte kan blijven, want je weet dat ik nooit vooraan sta. Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop jullie gauw weer te zien. Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen